مطالبی در مورد استرس و مقابله با آن
سیاره آبی
ارائه مطالب جالب
پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:33 :: نويسنده : زینب سلطانی

در برخورد با استرس مدیریت کنارآمدن و مواجهه مثبت با آن مهم است پس به جای فرار از موقعیتهای پر استرس سعی کنید از هر فرصتی برای مواجهه شدن با آن استفاده کنید یک روش برای برخورد با افراد وکارهایی که ما را مضطرب میکند غرق کردن خود در آن کار است تا زمانی که کاملا بر آن مسلط شویم .

*

با صدای بلند بخندید همیشه موضوعی برای خنده داشته باشید این موضوع میتواند تکه هایی از طنز مورد علاقه اتان باشد یا صداهای بامزه ای که بچه ها از خودشان در می آورند حتی میتوانید برای لحظاتی به فیلم کمدی مورد علاقه اتان فکر کنید سعی کنید در طول روز یکی از این موارد را انجام دهید.

*

استرس خود را زیر نظر بگیرید ثبت روزانه وقایع ،موقیعتها ،شدت اضطراب ،چگونگی مواجهه با آن و محاسبه میزان استرس ابزاری مناسب است این روش میتواند به ما کمک کندبفهمیم کی وکجا نگران شده ایم و اینکه کدام مهارت برای مقابله با موقعیتهای خاص کاربرد بهتری دارد .

*

روش دیگر برای مقابله با استرس کنترل جسم و روان است آرامش ورزی، به اضطراب ما خاتمه میدهد و جملات مثبت مثل اینکه*من مهارت لازم برای انجام این کار را دارم *

*قبلا ده بار این کار را انجام دادم *و یا *صد در صد از پس این کار برمی آیم *مهارتهایی بسیار عالی برای مقابله با استرس هستند .

*

روز خود را با یک لیوان آب پرتقال یا آب میوه های طبیعی حاوی ویتامین سی آغاز کنید و در بقیه روز زیاد آب بنوشید بدن وقتی تحت استرس است ویتامین سی بیشتری نیازدارد یک لیوان آب میوه تازه نیاز اضافه شما را تامین میکند .

*

زمان بندی و اولویت بندی و برنامه ریزی در انجام کارها باعث ایجاد آرامش کامل شده و کمک میکند بدون اضطراب و دلهره در زمان مقرر به کارهایتان برسید اگر برنامه ریزی آرمانی و غیر عملی داشته باشید وقتی به کارهای عقب افتاده خود مینگرید بیشتر دچار استرس میشوید .

*

تسلط یافتن بر جنبه های غیر منتظره زندگی و تبدیل استرس به  یک نیروی مثبت چالش همیشگی زندگی انسانهاست همه به کمی استرس نیاز دارند در حقیقت آنچه صبحها شما را از رختخواب بیرون میکشد استرس است استرس یک واکنش طبیعی به چالشهای محیطی است و میتواند با حوادث تلخ و شیرین در همه انسانها به وجود آید .

*

علائم استرس به چهار دسته تقسیم میشود علائم جسمانی مانند :تغییر الگوی خواب و ناراحتی دستگاه گوارش علائم روانی مانند:عدم تمرکز و فراموشی علائم رفتاری مانند مصرف سیگار بی قراری و کم خوابی یا پر خوابی و علائم هیجانی مانند :خشم و گریه

*

ورزش اندروفین نشاط آور را افزایش میدهد عضلات منقبض را آزاد میکند مشکلات خواب را تقلیل میدهد از هورمونهای استرس زا میکاهد و حتی میتواند با افزایش دمای بدن آرامبخش باشد اگر با ورزش وضعیت جسمی خود را در حالت مطلوب نگه دارید نسبت به زمانهای دیگر کمتر دچار استرس میشوید .

*

برای کاهش استرس به تعطیلات بروید و برای خودتان زمان آزاد در نظر بگیرید تعطیل از ریشه عطل به معنای خالی و بدون کار است هر فرد باید اوقاتی خالی از فشارهای روزمره زندگی داشته باشد .دست کم هفته ای یک روز را تنها به خود اختصاص بدهد و با خانواده یا یکی از دوستان صمیمی گردش کند.

*

باید به فرد خشمگین کمک کرد تا خشم خود را بدون صدمه زدن به خود ،دیگران و یا تخریب گری تخلیه کند او باید بپذیرد موضوعی اتفاق افتاده و دیگر کاری نمیتوان کرد او به جای خفه کردن خشم در خود با ابراز ناراحتی یا گریه کردن در واقع عصبانیتش را تخلیه کرده است  واین بهترین راه کاهش خشم و استرس است .

*

در صورت استمرار استرس دستگاه ایمنی بدن دچار اختلال و شخص نسبت به بیماریها آسیب پذیر میشوداز جمله میتوان به بیماری قلبی ،پوستی ،فشار خون ،سردرد ،بیماریهای گوارشی ،التهاب مفاصل ،آسم ،چاقی ،لاغری ،اختلالهای حسی و  نازایی اشاره کرد.

*

واقع گرا باشید وسعی نکنید در هر زمان بهترین باشید اهدافی واقع بینانه در نظر بگیرید شما قادر به انجام برخی کارها هستید اما برخی کارها را نیز نمیتوانید انجام دهید انرژی خود را برای اموری که از کنترل شما خارج اند هدر ندهید گاهی مواقع حساسیت زیاد تنها موجب استرس بیشتر میشود .

*

وقتی استرس دارید تمام عضلات بدنتان سفت میشود و حالت طبیعی آن تغییر میکند پس وقتی مشغول کار هستید سعی کنید به بدن خود استراحت بدهید یا با انجام تمرینات ساده از کشیدگی عضلات بکاهید و آثار مخرب پاسخ جسم به استرس را از بین ببرید .

*

اگر میخواهید آرام باشید باید با آرامش رفتار کنید با وقار باشید آرام و عمیق نفس بکشید شمرده و متین سخن بگویید و با شانه های کشیده و صاف حرکت کنید به طور کلی برای مدتی رفتار آرام را تقلید نمایید تا کمی بعد به رفتار و ویژگی شما تبدیل شود ..

*

به جای مصرف شیرینی به عنوان میان وعده از غلات کامل نان کم چرب تهیه شده با شیر و انواع کیکهای ساده خانگی استفاده کنید با ترشح هورمونهای خاص در زمان استرس تمایل به مصرف شیرینی ومواد قندی زیاد میشود با پاسخ مثبت به این تمایل بقیه روز درگیر آن خواهیم بود.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 1857
بازدید کل : 35555
تعداد مطالب : 484
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1